Licencja na holowanie statków powietrznych
Licencja na holowanie statków powietrznych
Harmonogram zajęć:
Sobota 9:00 - 17:00
Niedziela 9:00 - 15:00
Niedziela 15:30 Egzamin
Szkolenie wraz z egzaminem odbywa się raz w roku i trwa 2 dni ( sobota i niedziela) najczęściej jest to miesiąc lipiec. W celu uzyskania szczegółowych informacji proszę o kontakt nr tel 505-608-730.
Wymagania:
1. Ukończone 18 lat,
2. Posiadanie patentu co najmniej sternika motorowodnego,
3. Zdanie egzaminu.
Uprawnienia:
1. Holowanie obiektów latających (spadochronów, lotni, paralotni, itp.).
Dokumenty niezbędne do uczestnictwa w kursie i egzaminie:
1. Wniosek o wydanie licencji na licencję holowania statków powietrznych,
2. Zdjęcie o wymiarach 3,5 cm x 4,5 cm.
PROGRAM SZKOLENIA I WYMAGANIA EGZAMINACYJNE
na licencja: HOLOWANIE STATKÓW POWIETRZNYCH
1. Program szkolenia:
a) szkolenie na licencję holowania statków powietrznych obejmuje teorię i szkolenie
praktyczne zgodne z programem szkolenia.
• Szkolenie teoretyczne
a) Podstawy prawne holowania statków powietrznych i uzyskiwanie licencji 2 godz.
wybrane działy z instrukcji PL-25,
zasady uprawiania lotniarstwa i aneksów Aeroklubu R.P. do tej instrukcji,
instrukcja odpowiedzialności uczestników.
b) Wiadomości o sprzęcie do holowania statków powietrznych 4 godz.
budowa spadochronów.
specyfika rozwiązań podczepienia,
znajomość konstrukcji holowanego sprzętu,
dobór spadochronu do pasażera,
znajomość zakończenia liny i systemów odczepiania
dobór liny do holowania,
urządzenia zabezpieczające statek holowany w powietrzu,
ocena przydatności jachtu motorowego do holowania,
konstrukcja i działanie dodatkowego wyposażenia jachtu motorowego,
wciągarki, nożyce do cięcia liny, pomosty startowe itp.,
c) Zjawiska fizyczne w lotach holowanych 4 godz.
zjawisko gradientu prędkości wiatru i turbulencje,
prędkość minimalna i maksymalna w lotach holowanych,
czynniki wpływające na stateczność obiektów holowanych,
operowanie mocą silnika jachtu motorowego podczas startu, wznoszenia, zakrętów,
wodowania i lądowania
stateczność i sterowność jachtu motorowego.
d) Organizacja lotów: 2 godz.
ocena przydatności akwenu do holowania,
znajomość instrukcji,
organizacja i wykonywanie lotów za jachtem motorowym,
rola kierownika lotów,
czynności pomocnicze przy starcie,
sygnalizacja i zabezpieczenie ratownicze,
postępowanie w razie wypadku.
e) Warunki bezpieczeństwa podczas holowania obiektów latających: 2 godz.
zabezpieczenie pasażera przed utonięciem lub uduszeniem,
zabezpieczenie pasażera przed zaplątaniem w liny,
postępowanie w przypadku utraty równowagi podczas startu,
postępowanie w przypadku wyjścia obiektu holowanego ze strefy bezpiecznego holu,
postępowanie w przypadku samoczynnego odczepienia lub zerwania holu.
• Szkolenie praktyczne
Kontrolowanie prawidłowości przygotowania jachtu motorowego, obiektu
holowanego, osprzętu oraz unoszonego człowieka.
Poprawność płynnego napinania liny holowniczej.
Start bez szarpnięć.
Prawidłowe operowanie mocą silnika podczas startu, wznoszenia lotu i zniżania się do
powierzchni wody, oraz wodowanie.
Lądowanie obiektu holowanego przy sile wiatru nie większej niż umiarkowany.
Podejmowanie spadochronu z wody.
2. Wymagania Egzaminacyjne:
Kandydat winien wykazać się wiadomościami z zakresy teoretycznego programu szkolenia oraz praktycznymi umiejętnościami holowania statku powietrznego:
a) Przedmioty teoretyczne
- Przepisy
- Wiadomości o sprzęcie do holowania statków powietrznych
- Warunki bezpieczeństwa podczas hol. statków powietrznych
- Organizacja lotów holowanych
- Zjawiska fizyczne w lotach holowanych
- Przygotowanie miejsca startowego
- Przygotowanie jachtu holującego
- Przygotowanie liny i spadochronu
b) Praktyka
- Podejmowanie spadochronu z wody
- Napinanie liny przygotowanej na lądzie
- Wydawanie liny z jachtu holującego
- Manewry jachtem holującym
- Loty po prostej na małej wysokości, zniżanie wodowanie
- Loty po prostej, wznoszenie, lot poziomy, zniżanie, wodowanie, lądowanie
- Loty połączone z zawracaniem